Bismillahirrahmanirrahim..
Terdapat kemusykilan serta kesungguhan terhadap satu persoalan dalam masyarakat yang benar ingin melakukan ibadat, tatkala hati mula merasakan dunia ini tidak memberi apa-apa melainkan jasadiyah gemuk semakin gemuk, selera makin berselera lantaran terlupa dosa pahala. Namun, begitu terdapat segelintir manusia yang mempunyai sudutan ataupun pengalaman berbeza maka ia boleh datang kesedaran atau keinginan tapi suasana menghalang, pasti tertanya dalam benak minda dan hati, apa bicara pada kali ini. Banyak persoalan berbeza, penulis cuba menulis seringkas mungkin agar niat penyoal yang tergerak rasa hati ingin berubah yang mula berpindah ke bibir (kalam), moga-moga tidak tersekat di hujung ibadahnya.
Persoalan 1 : Assalamualaikum Ustaz saya ingin bertanya bagaimana saya nak lakukan solat malam tapi payah bangunnya.... (orang pencen)
Persoalan 2 : Assalamualaikum ustaz, saya hendak bangun malam tapi waktu tidur saya selalu lewat dan kadangkala bila saya cuba bangun malam solat Qiyam menyebabkan prestasi kerja merosot dan mudah tertidur ( orang berkomitmen dengan kerjaya).
Persoalan 2 : Assalamualaikum ustaz, saya hendak bangun malam tapi waktu tidur saya selalu lewat dan kadangkala bila saya cuba bangun malam solat Qiyam menyebabkan prestasi kerja merosot dan mudah tertidur ( orang berkomitmen dengan kerjaya).
Persoalan ini pada hakikatnya adalah kupasan ringkas yang mudah, dan tidak berkait dengan apa-apa hukum halal, haram mahupun makruh. Persoalan ini mudah dan tidak perlu dipayahkan kerana hakikatnya hukum Qiyamulail itu sunat pada fiqhnya. Tetapi ada di situ keberatan dalam Islam meletakkan tingginya nilai Qiyamulail dalam kehidupan manusia, kupasan dari sudut tasawuf dan pembinaan ruh Islam dalam jiwa-jiwa manusia cukup tinggi kisahnya apabila sorotan sejarah Qiyamulail di ambil kira.
Menelurusi sumber utama kitabullah dan hadis-hadis, begitu banyak penceritaan diberikan kelebihan kepada pengamal Qiyamulail.
Melalui dalil Al-Quran :
“Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Seorang pun tidak mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka iaitu (bermacam-macam nikmat) yang menyedapkan pandangan mata, sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan”. (QS As-Sajadah: 16)
“Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa berada di dalam taman-taman syurga dan di mata-mataair, sambil mengambil apa yang diberikan kepada mereka oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu di dunia adalah orang-orang yang berbuat baik, mereka sedikit sekali tidur di waktu malam dan di akhir malam mereka memohon ampun (kepada Allah)”. (QS Adz-Zariyat:15-18)
“(Apakah kamu hai orang-orang musyrik yang lebih beruntung)? Ataukah orang yang beribadat di waktu malam dengan sujud dan berdiri sedang ia takut kepada azab akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah; Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakal yang dapat menerima pelajaran”. (QS Az-Zumar: 9)
Antara hadith yang terkenal berkaitan mengenai Qiyamulail iaitu :
Dari Jabir r.a., ia barkata, “Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya pada malam hari itu benar-benar ada saat yang seorang muslim dapat menepatinya untuk memohon kepada Allah suatu kebaikan dunia dan akhirat, pasti Allah akan memberikannya (mengabulkannya); dan itu setiap malam.” (HR. Muslim dan Ahmad)
Rasulullah s.a.w bersabda; “Semulia-mulia solat setelah solat fardhu ialah solat tahajjud di tengah malam”. (HR Muslim)
Dari Abu Umamah, dia berkata; “Ya Rasulullah, manakah doa yang paling diterima? Rasulullah menjawab; Tengah malam yang akhir (dinihari) dan sesudah solat fardhu”. (HR At-Tirmidzi).
Melihat kepada beberapa dalil yang tertinggi dalam konteks kehidupan muslim. Inilah pokoknya, inilah akarnya. Manusia jika ia berusaha secara luarbiasa. Luarbiasalah amalan dan akalnya. Penulis tidak mahu menulis fadhilat mahupun cerita yang biasa kita dengar tentang apa kelebihan atau galakkan tetapi penulis lebih tertarik menggarapkan suatu cara yang berbeda agar cuba ia direalisasikan dalam amalan kehidupan semasa yang mencabar.
PERUNGKAIAN POKOK PERSOALAN
Antara perungkaian soalan-soalan sebelum ini dapat dinyatakan mudah disini. Pembinaan sunat ini bermula dari kuatnya asas amalan wajib dalam kehidupan. Amalan wajib seperti solat 5 waktu, berpuasa, zakat, dan lain-lain memiliki satu kunci yang menjadi pendorong dalam melaksanakan ibadah sunat terutama qiyamullail ini. Nilai yang wujud dalam amalan ibadat wajib Islam hakikatnya yang utama adalah persoalan nilai KONSISTEN. Sejak mencapai usia baligh dan sebelum baligh Islam dengan jelas telas membentuk konsisten di situ. Kanak-kanak yang belum baligh di ajar untuk menunaikan solat ketika usia 10 tahun andai tidak dilakukan maka sebat adalah jawapannya.
Apakah yang terkandung dalam rahsia pensyariatan sedemikian? Kenapa tidak sahaja anak itu tatkala baligh barulah ia bermula solat wajib cukup 5 waktu. Di sinilah perlu kita rungkaikan dengan secermat mungkin. Penulis melihat di sinilah pokok konsisten atau istilah masyarakat "biar dia biasa buat".
Tidakkah kita merasa pelik muslim yang cukup asas fardhu 'ain nya merasakan tiada apa-apa yang menimbulkan masalah kesan harian menunaikan solat 5 waktu, namun ia mudah terasa semacam andai tidak melaksanakan mengikut waktunya.
LATIHAN KONSISTENSI
Di sinilah penulis melihat apa itu ibadat dan kenapa ahlul ibadat berasa tidak senang setiap kali amalan mereka tertinggal. Ibarat orang bersenam yang membina otot, saban hari selepas pulang kerja, ada sahaja lapang waktunya sama ada setengah jam atau sejam itu dibiasakan mereka bersenam membina otot atau apa sahaja aktiviti. Malahan kalau orang yang biasa bersukan di petang hari mahupun di pagi hari merasakan badan dan naluri mereka terganggu jika aktiviti itu tidak dijalanlan apabila tertinggal.
Mulakan ibadah qiyamullail mu dengan seringkas dan sekecil mungkin ibadahnya.Sama ada orang yang tiada halangan waktu harian mereka akibat tabiat tidur mereka yang kuat seperti payah bangun atau sebagainya. Ataupun yang boleh bangun tetapi sibuk dengan kerja harian. Mulakan dengan sekecil amalan kemudian menambahkan ia sedikit demi sedikit.
Biarkan hidupmu di mesinkan untuk bangun awal solat subuh sebelum masuk solatnya. Keraskan diri mu bangun setengah jam atau sejam sebelumnya. Walaupun ketika ini nikmat qiyamullail tidak senikmat qiyamullail bangun di separuh malam, buka mindamu untuk membersihkan diri dan mulakan solat Tahajjud 2 rakaat dan Witir 1 rakaat sebagai latihan kanak-kanak yang paling awal. Inilah tatih bayi kecil agar ia biar biasa buat setiap hari.
Jangan perleceh, mungkin ada yang mengatakan perkara ini mungkin sekadar 5 minit ke 10 minit boleh selesai. Tetapi ia cukup untuk kita mendapat pahala Qiyamullail. Dan kita tidak mengetahui nilai pahala mereka yang bangun Qiyamullail yang mana lebih diterima Allah swt. Wallahu'alam, mungkin jika Allah swt melihat ibadat kita yang sedikit itu lebih diterima alang ruginya jika kita walau solat malam pada 3 pagi sekalipun tetapi sekali sekala sahaja.
Titik utama yang penulis cuba jelaskan disini, biar sedikit tetapi konsisten. Ibadat qiyamullail pada pandangan penulis adalah ibadah fizikal dan mental. Ahli sukan membina stamina hasil konsisten yang dilakukan sehingga melihat apa sahaja halangan untuk mencapai kejayaan dalam bidang tersebut bukan lagi halangan. Begitulah juga ibadat ini. Bermula dengan senaman ringan kita berkembang dengan senaman yang lebih berat. Tetapi nilai utama adalah konsisten dalam ibadat. Alangkah bahagia hidupnya dengan terbina slot harian kita di malam hari dengan kebiasaan sedikit tidurnya tetapi di penuhi dengan ibadah.
Persoalan inilah yang merungkaikan kita masyarakat muslim yang sering sukar atau mengadu melaksanakan ibadah qiyamullail atas kapasiti mereka yang hanya bangun pada malam tertentu dan berjaga separuh malam dengan fizikal jasmani dan rohani mereka yang sesekalipun tidak biasa dengan situasi tersebut menyebabkan malam-malam seperti Nisfu Syaaban, Lailatul Qadar, Malam Jumaat atau seumpamanya dilihat berat bahu memikulnya dan menyebabkan di siang harinya muslim adalah dilihat insan terlemah di muka bumi ini. Maka persoalan di atas terjawab punca-punca situasi bila mana minda dan jasad tidak dibiasakan ataupun di konsistensikan.
Setelah pembinaan proses itu berlaku hari demi hari dan terbina juga fizikal dan rohani kita merasakan bangun pagi adalah pukul 6 pagi berubah ke pukul 4 pagi maka itulah adalah bangun pada waktu pagi bagi mereka, "mind set" telah di tukar. Tanpa ada alarm mahupun loceng setiap inci saluran darah dan saraf-saraf neuron mereka telah memberikan isyarat pada tubuh dan minda mereka akan situasi amalan kebiasaan. Ketika ini mereka baru sedar, INILAH APA YANG DINAMAKAN ISTIQAMAH.
PERUNGKAIAN POKOK PERSOALAN
Masyarakat muslim selalu dimomokkan kemampuan ibadah bangun malam ini hanya kemampuan bagi mereka yang begitu 'alim dan kemampuan untuk mereka yang orang awam adalah jauh sekali. Qiyamulail pada konteks pandangan mereka hanya orang yang mampu menunaikan solat cukup 5 waktu sehari dan pelbagai alasan dan dinding penghalang diletakkan dalam menjauhkan lagi bayang-bayang yang tidak pernah wujud itu untuk memastikan kejayaan bangun malam yang penuh dengan hikmah dan luarbiasanya dalam kehidupan muslimitu tidak di amalkan saban hari.
Antara perungkaian soalan-soalan sebelum ini dapat dinyatakan mudah disini. Pembinaan sunat ini bermula dari kuatnya asas amalan wajib dalam kehidupan. Amalan wajib seperti solat 5 waktu, berpuasa, zakat, dan lain-lain memiliki satu kunci yang menjadi pendorong dalam melaksanakan ibadah sunat terutama qiyamullail ini. Nilai yang wujud dalam amalan ibadat wajib Islam hakikatnya yang utama adalah persoalan nilai KONSISTEN. Sejak mencapai usia baligh dan sebelum baligh Islam dengan jelas telas membentuk konsisten di situ. Kanak-kanak yang belum baligh di ajar untuk menunaikan solat ketika usia 10 tahun andai tidak dilakukan maka sebat adalah jawapannya.
Apakah yang terkandung dalam rahsia pensyariatan sedemikian? Kenapa tidak sahaja anak itu tatkala baligh barulah ia bermula solat wajib cukup 5 waktu. Di sinilah perlu kita rungkaikan dengan secermat mungkin. Penulis melihat di sinilah pokok konsisten atau istilah masyarakat "biar dia biasa buat".
Tidakkah kita merasa pelik muslim yang cukup asas fardhu 'ain nya merasakan tiada apa-apa yang menimbulkan masalah kesan harian menunaikan solat 5 waktu, namun ia mudah terasa semacam andai tidak melaksanakan mengikut waktunya.
LATIHAN KONSISTENSI
Di sinilah penulis melihat apa itu ibadat dan kenapa ahlul ibadat berasa tidak senang setiap kali amalan mereka tertinggal. Ibarat orang bersenam yang membina otot, saban hari selepas pulang kerja, ada sahaja lapang waktunya sama ada setengah jam atau sejam itu dibiasakan mereka bersenam membina otot atau apa sahaja aktiviti. Malahan kalau orang yang biasa bersukan di petang hari mahupun di pagi hari merasakan badan dan naluri mereka terganggu jika aktiviti itu tidak dijalanlan apabila tertinggal.
Mulakan ibadah qiyamullail mu dengan seringkas dan sekecil mungkin ibadahnya.Sama ada orang yang tiada halangan waktu harian mereka akibat tabiat tidur mereka yang kuat seperti payah bangun atau sebagainya. Ataupun yang boleh bangun tetapi sibuk dengan kerja harian. Mulakan dengan sekecil amalan kemudian menambahkan ia sedikit demi sedikit.
Biarkan hidupmu di mesinkan untuk bangun awal solat subuh sebelum masuk solatnya. Keraskan diri mu bangun setengah jam atau sejam sebelumnya. Walaupun ketika ini nikmat qiyamullail tidak senikmat qiyamullail bangun di separuh malam, buka mindamu untuk membersihkan diri dan mulakan solat Tahajjud 2 rakaat dan Witir 1 rakaat sebagai latihan kanak-kanak yang paling awal. Inilah tatih bayi kecil agar ia biar biasa buat setiap hari.
Jangan perleceh, mungkin ada yang mengatakan perkara ini mungkin sekadar 5 minit ke 10 minit boleh selesai. Tetapi ia cukup untuk kita mendapat pahala Qiyamullail. Dan kita tidak mengetahui nilai pahala mereka yang bangun Qiyamullail yang mana lebih diterima Allah swt. Wallahu'alam, mungkin jika Allah swt melihat ibadat kita yang sedikit itu lebih diterima alang ruginya jika kita walau solat malam pada 3 pagi sekalipun tetapi sekali sekala sahaja.
Titik utama yang penulis cuba jelaskan disini, biar sedikit tetapi konsisten. Ibadat qiyamullail pada pandangan penulis adalah ibadah fizikal dan mental. Ahli sukan membina stamina hasil konsisten yang dilakukan sehingga melihat apa sahaja halangan untuk mencapai kejayaan dalam bidang tersebut bukan lagi halangan. Begitulah juga ibadat ini. Bermula dengan senaman ringan kita berkembang dengan senaman yang lebih berat. Tetapi nilai utama adalah konsisten dalam ibadat. Alangkah bahagia hidupnya dengan terbina slot harian kita di malam hari dengan kebiasaan sedikit tidurnya tetapi di penuhi dengan ibadah.
Persoalan inilah yang merungkaikan kita masyarakat muslim yang sering sukar atau mengadu melaksanakan ibadah qiyamullail atas kapasiti mereka yang hanya bangun pada malam tertentu dan berjaga separuh malam dengan fizikal jasmani dan rohani mereka yang sesekalipun tidak biasa dengan situasi tersebut menyebabkan malam-malam seperti Nisfu Syaaban, Lailatul Qadar, Malam Jumaat atau seumpamanya dilihat berat bahu memikulnya dan menyebabkan di siang harinya muslim adalah dilihat insan terlemah di muka bumi ini. Maka persoalan di atas terjawab punca-punca situasi bila mana minda dan jasad tidak dibiasakan ataupun di konsistensikan.
Setelah pembinaan proses itu berlaku hari demi hari dan terbina juga fizikal dan rohani kita merasakan bangun pagi adalah pukul 6 pagi berubah ke pukul 4 pagi maka itulah adalah bangun pada waktu pagi bagi mereka, "mind set" telah di tukar. Tanpa ada alarm mahupun loceng setiap inci saluran darah dan saraf-saraf neuron mereka telah memberikan isyarat pada tubuh dan minda mereka akan situasi amalan kebiasaan. Ketika ini mereka baru sedar, INILAH APA YANG DINAMAKAN ISTIQAMAH.
WAJAH-WAJAH QIYAMULLAIL
Bagi orang bersenam, kesan pada hari-hari mereka fizikal atau tubuh mereka semakin sasa dan sihat dan cergas, malah kemapuan kerja mereka lebih tangkas. Bagi minda yang sering menghafal dan mengira saban hari, kecekapan minda mereka pantas dan kecerdikan dalam sesuatu urusan menunjukkan kematangan mereka.
Bagaimana wajah orang Qiyamullail ?. Melihat kepada pemerhatian penulis yang lemah ini. Kebanyakan mereka yang beribadat qiyamullail ada senjata yang tidak nampak pada diri mereka sehingga senjata itu menggugat hati-hati mereka yang ingkar kepada Allah swt.
Ahli haraki melihat qiyamullail adalah senjata bagi mereka yang memilih jalan Allah swt ini sebagai keperluan jalan untuk menerobos idea muslim. Manusia yang sering berqiyamullail sering memaparkan akhlak indah dek ketenangan yang dirasai mereka dan pengaliran darah yang lancar dalam tubuh mereka sehingga minda mereka cerdas dalam memperkata sesuatu perkara. Setiap tutur bicara mereka bermakna. Bakat mereka semakin dipertonjol. Malahan ahlul qiyamullail yang konsisten sebagaimana penulis melihat pada sehabat perjuangan yang dikenali adalah mereka yang mampu melakukan perkara luarbiasa yang bukan manusia lain mampu lakukan, motivasi dalam diri mereka besar sekali, pidato mereka luar biasa sekali, jiwanya besar dan bugar sekali.
Mensoroti sejarah Islam, tatkala perang Salib belum bermula, golongan yang memilih jalan qiyamullail telah menjadi pilihan Salahuddin Al-Ayubi untuk menjamin kemenangan tentera-tentera muslim ke atas golongan kuffar. Salahuddin Al-Ayubi adalah antar golongan yang sedar dan menikmati nikmat qiyamullail. Umar Al-Khattab yang berjiwa besar telah mengubah dominasi pemikiran dunia Arab dengan doktrin pemerintahan dan pentadbiran lebih cekap kesan istiqamah ibadahnya di malam hari begitulah juga para sahabat terdahulu dan tabi'n dan tabi' tabi'in yang telah melalui jalan kehidupan dengan pengisian qiyamullail dalam roh-roh mereka.
NIKMAT INI ADALAH NIKMAT MEREKA YANG MENGAMALKANNYA.
MOGA ALLAH SWT MEMBERI NIKMAT INI KEPADA KITA.
Bagi orang bersenam, kesan pada hari-hari mereka fizikal atau tubuh mereka semakin sasa dan sihat dan cergas, malah kemapuan kerja mereka lebih tangkas. Bagi minda yang sering menghafal dan mengira saban hari, kecekapan minda mereka pantas dan kecerdikan dalam sesuatu urusan menunjukkan kematangan mereka.
Bagaimana wajah orang Qiyamullail ?. Melihat kepada pemerhatian penulis yang lemah ini. Kebanyakan mereka yang beribadat qiyamullail ada senjata yang tidak nampak pada diri mereka sehingga senjata itu menggugat hati-hati mereka yang ingkar kepada Allah swt.
Ahli haraki melihat qiyamullail adalah senjata bagi mereka yang memilih jalan Allah swt ini sebagai keperluan jalan untuk menerobos idea muslim. Manusia yang sering berqiyamullail sering memaparkan akhlak indah dek ketenangan yang dirasai mereka dan pengaliran darah yang lancar dalam tubuh mereka sehingga minda mereka cerdas dalam memperkata sesuatu perkara. Setiap tutur bicara mereka bermakna. Bakat mereka semakin dipertonjol. Malahan ahlul qiyamullail yang konsisten sebagaimana penulis melihat pada sehabat perjuangan yang dikenali adalah mereka yang mampu melakukan perkara luarbiasa yang bukan manusia lain mampu lakukan, motivasi dalam diri mereka besar sekali, pidato mereka luar biasa sekali, jiwanya besar dan bugar sekali.
Mereka adalah golongan yang mampu menggerakkan masyarakat. Masyarakat hormat kepada mereka. Siapa tidak kenal kepada Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna. Sebut tentang beliau, akhlak beliau, pengaruh ikhwan dalam diri beliau telah mengubah masyarakat. Malahan kerajaan sekular di Mesir tidak mampu membendung idea gerakan Islam yang ibarat singa yang pantas menerkam melakasanakan tanggungjawab sebagai raja di hutan begitulah umat manusia sebagai khalifah di bumi Allah ini di bumi Mesir suatu ketika dahulu. Beliau tidur malamnya tidak sampai 4 jam, konsisten beliau kepada ibadah qiyamullail, bahkan prestasi gerak haraki beliau disiang hari tidak pernah terjejas walau sedikit pun. Malah musuh Islam gentar dengan senjata rahsia yang dimiliki As-Syahid Al-Imam Hassan Al-Banna itu, itulah qiyamullail.
Mensoroti sejarah Islam, tatkala perang Salib belum bermula, golongan yang memilih jalan qiyamullail telah menjadi pilihan Salahuddin Al-Ayubi untuk menjamin kemenangan tentera-tentera muslim ke atas golongan kuffar. Salahuddin Al-Ayubi adalah antar golongan yang sedar dan menikmati nikmat qiyamullail. Umar Al-Khattab yang berjiwa besar telah mengubah dominasi pemikiran dunia Arab dengan doktrin pemerintahan dan pentadbiran lebih cekap kesan istiqamah ibadahnya di malam hari begitulah juga para sahabat terdahulu dan tabi'n dan tabi' tabi'in yang telah melalui jalan kehidupan dengan pengisian qiyamullail dalam roh-roh mereka.
NIKMAT INI ADALAH NIKMAT MEREKA YANG MENGAMALKANNYA.
MOGA ALLAH SWT MEMBERI NIKMAT INI KEPADA KITA.
0 comments: